مصر ..قتل طفلته ضربا بسبب تبولها اللا إرادي

تم نشره الإثنين 22nd آذار / مارس 2021 04:58 صباحاً
مصر ..قتل طفلته ضربا بسبب تبولها اللا إرادي
تعبيرية


المدينة نيوز:- «جوزي كان محبوس وخرج من السجن منذ حوالي شهر وماعرفش كان محبوس ليه، ولما خرج كان بيشرب مخدرات، وكان دايمًا بيضرب بنتي المجني عليها (سلسبيل) اللي عندها سنتين بسبب إنها بتعيّط كتير وعندها تبول لا إرادي».. هكذا تحدثت والدة الطفلة المجني عليها خلال تحقيقات النيابة العامة في القضية التي انتهت بإحالة الأب المتهم للمحاكمة الجنائية أمام محكمة جنايات القاهرة.

وأضافت الأم: «جوزي بيضربها بسلك الشاحن وأوقات بيكتفها بحبل الغسيل ويعلقها من إيديها على الحيطة ويخلي رجليها بعيدة عن الأرض، وحرقها بشمعة قبل كده في جهازها التناسلي لغاية لما الشمعة خلصت، حتى تتوقف عن الصراخ والتبول اللإرادي، ولما كنت بحوش عنها بيضربني أنا كمان، والجيران دايمًا كانت بتسمع صوتنا».

الكشف عن الواقعة
بداية الواقعة كانت عندما تلقى قسم شرطة المرج بلاغًا من مستشفى جراحات اليوم الواحد، بوصول طفلة متوفاة تبلغ من العمر حوالي عامين بصحبة والدتها، وأن هناك شبهة جنائية في وفاتها، ووالدها المتهم «تامر. ج. س، 32 عامًا، عامل»، هو المتسبب في وفاتها.

وتم تحرير محضر بالواقعة يحمل رقم 21882 لسنة 2020 جنايات المرج.

تبول لا إرادي
وباشرت النيابة العامة تحقيقاتها، واستمعت لأقوال والدة الطفلة، والتي أقرت بأن زوجها كان دائم التعدي على الطفلة بسبب صراخها والتبول اللإرادي، وعندما تحاول الدفاع عن ابنتها يقوم بضربها هي الأخرى، وتابعت: «يوم الواقعة كان جوزي نايم وصحي حوالي الساعة 2 مساء على صوت سلسبيل وهي بتعيط قعد لف سيجارة وشربها وبدأ يضرب في البنت بسبب التبول على نفسها على الأرض لغاية ما البنت أغمى عليها».

جوزي سابنا وهرب
وتابعت: «أخدناها أنا وهو ونزلنا لصيدلية جنب البيت ومارضيش يدخل معايا وسابني دخلت لوحدي ولما الدكتور شافها قال لي دي لازم تروح مستشفى حالاً، وطلعت علشان أشوفه بره وأقول له مالقيتوش، فالدكتور بعت معايا حد من الصيدلية لمستشفى اليوم الواحد، وهناك بلغني الدكتور إنها ماتت وفيه شبهة جنائية في الموت، وساعتها اتهمت جوزي بقتلها».

محاكمة جنائية
أمرت النيابة العامة حينها بالقبض على الأب المتهم، وانطلقت مأموريات من مباحث قسم شرطة المرج للإيقاع بالمتهم، وتمكنت من ضبطه وبمواجهته أقر بصحة الواقعة، وأمرت النيابة العامة بحبسه على ذمة القضية، ثم بإحالته للمحاكمة الجنائية.

ونظرت محكمة جنايات شمال القاهرة المنعقدة في العباسية للدائرة 15 شمال، القضية، وقررت التأجيل لجلسة 17 أبريل المقبل، للاستعداد والمرافعة.

صدر القرار برئاسة المستشار صلاح محمد عبدالرحمن وعضوية المستشارين محمود منصور عارف وعمرو عبداللطيف شكري، وأمانة سر محمد عطية وعصام ترك.